Meest gestelde vragen

Bestellen

Wie mag er bestellen?

Wij leveren aan veel verschillende klanten, waaronder particulieren, therapeuten en ziekenhuizen. Wie een product mag bestellen is vooral afhankelijk van de manier waarop de rekening wordt betaald. Zo bestelt u eenvoudig zelf via onze webshop, vooral voor producten die niet in de vergoeding vallen. Voor producten in de vergoeding is een aanvraagformulier nodig. Een patiënt mag die niet zelf invullen, maar wel zelf naar ons opsturen.

Hoe kan ik producten bij jullie bestellen?

Producten die vergoed worden door uw zorgverzekering bestelt u met een aanvraagformulier, vaak ingevuld door uw behandelaar en ondertekend door de huisarts. Producten die niet in de vergoede zorg vallen kunt u eenvoudig bestellen via onze webshop.

Ziekenhuizen en andere instellingen maken met ons specifieke afspraken voor het bestellen van producten, die vaak vanuit de DBC worden vergoed. Werkt u in een instelling en weet u niet hoe het bestelproces werkt, neem dan contact met ons op.

Vergoeding

Worden jullie producten door mijn zorgverzekeraar vergoed?

Ja, maar het hangt af van het te leveren product, uw medische indicatie, uw behandeltraject en waar u verzekerd bent. Sorry, er is geen eenvoudig antwoord. Komt u er niet uit, bel ons zodat we u kunnen helpen.

  • Product: alleen producten die in de G-standaard van Z-Index zijn opgenomen komen voor vergoeding in aanmerking. Soms vergoeden zorgverzekeraars ook producten die niet in deze lijst zijn opgenomen. Vaak betalen patiënten de producten dan zelf en proberen deze dan alsnog te declareren bij hun zorgverzekeraar.
  • Medische indicatie: uw medische indicatie moet voor vergoeding in aanmerking komen. Zo wordt een compressiebroek voor chronisch lymfoedeem vergoed, maar een compressiebroek na een cosmetische liposuctie niet. Het product is dezelfde, de indicatie niet. Elke verstoring van het lymfe- of vaatstelsel, die niet door een vrijwillige ingreep is ontstaan en waar compressie bij helpt komt in principe voor vergoeding in aanmerking.
  • Behandeltraject: als u onder behandeling bent van een specialist (in het ziekenhuis), bijvoorbeeld omdat u een klinische behandeling ondergaat, moeten de kosten voor producten vaak worden betaald vanuit het geld dat het ziekenhuis van de zorgverzekeraar ontvangt. Zo wordt drukkleding voor behandeling van brandwonden door het ziekenhuis en niet via uw zorgverzekering betaald. Bent u bijvoorbeeld onder behandeling van een (oedeem)therapeut of verwijst u huisarts naar ons door, dan kunt u voor vergoeding in aanmerking komen.
  • Uw verzekeraar: het beleid van verzekeraars verschilt. Uw verzekeraar kan afwijken van wat gebruikelijk lijkt of wat u hoort van bijvoorbeeld een lotgenoot. U kunt ons altijd vragen om in te schatten of een product in uw geval voor vergoeding aanmerking komt.

Ik krijg een deel niet vergoed, hoe kan dat?

Als u zelf een declaratie heeft ingediend bij u zorgverzekeraar en een deel niet vergoed krijgt, dan kunt u hen om uitleg vragen

In andere gevallen bent u ongetwijfeld verzekerd bij (een label van) VGZ. Wij krijgen veel vragen van klanten van VGZ, omdat zij in hun app zien dat zij een deel niet vergoed krijgen (zie afbeelding hieronder). Wij snappen dat u denkt dat in zo’n geval € 120,34 zelf moet betalen, maar dat is gelukkig niet zo. Verzekeraar VGZ werkt met transparantie in de declaratie. Dat betekent dat u als patiënt ziet wat zorgverleners indienen bij de zorgverzekeraar en hoe VGZ daar mee omgaat. Op de afbeelding ziet u dat wij € 962,69 hebben gedeclareerd, waarvan wij uiteindelijk een deel niet vergoed krijgen. Waarom we dit niet vergoed krijgen is afhankelijk van de afspraken met VGZ. Als u zelf iets moet betalen ziet u dat terug onder Eigen risico.

Bent u niet verzekerd bij (een label van) VGZ en denkt u dat u zelf iets moet betalen, laat het ons dan weten.

Waarom zie ik jullie naam niet bij de declaratie van mijn zorgverzekeraar?

Wijngaarden Medical heeft geen directe contracten met zorgverzekeraars. Wij werken daarbij samen met andere partijen, die voor ons de declaratie bij uw zorgverzekeraar verzorgt.

Gebruik

Moet ik de kleding wassen voor het eerste gebruik?

Ja. Was het kledingstuk voordat u het voor de eerste keer aantrekt. De kleding zal na de eerste wasbeurt anders aanvuoelen, doordat de samenstelling van de stof zich aanpast.

Kan ik zwemmen met de kleding?

Ja. De kleding mag gedragen worden tijdens het zwemmen in de zee of het zwembad. Na het zwemmen dient u de kleding direct uit te spoelen met leidingwater om chloor en/of zoutresten te verwijderen. Was de kleding daarna volgens de voorschriften.

Is de kleding UV-bestendig?

Ja. Al de stoffen hebben voor 98% UV productie en zijn UPV 50+.

Aantrekken

Hoe trek ik mijn Lymed broek aan?

Hoe trek ik mijn Lymed vest aan?

Hoe trek ik mijn Lymed beenkous aan?

Hoe trek ik mijn Lymed handschoen aan?

Hoe trek ik mijn Lymed armkous aan?

Hoe trek ik mijn Lymed overall aan?

Wassen

Waarom is wassen belangrijk?

Als de kleding wordt gewassen volgens de instructies, zal deze langer meegaan. Als u de kleding niet regelmatig en op de juiste manier wast, zullen vuil en resten van huidafscheiding zich geleidelijk in het materiaal ophopen, waardoor de vezels kapot gaan.

Hoe vaak moet ik de kleding wassen?

U zult tijdens het dragen van drukkleding rekening moeten houden met ongebruikelijk veel wasbeurten. Indien mogelijk moet de kleding elke keer dat deze is gedragen worden gewassen, zodat deze langer meegaat en zijn kwaliteit behoudt. Afhankelijk van de mate waarin u zweet, talg en andere stoffen afscheidt en welke huidverzorgingsproducten, deodorant en parfum u gebruikt, kan dit betekenen dat de kleding dadelijks in de machine moet worden gewassen.

Hoe moet ik de kleding wassen?

  • Was de kleding in een wasmachine op 40 graden op een programma voor normale was (geen fijne was).
  • Was de kleding binnenstebuiten in een waszak en sluit eventuele ritsen/klittenbandsluitingen/drukkers.
  • Gebruik een mild wasmiddel, zonder wasverzachter, bleekmiddel of sterk parfum.
  • Gebruik geen wasverzachter of wasmiddel met wasverzachter.
  • Wassen met gelijke kleuren. De kleuren kunnen vervagen of uitlopen.

Hoe moet ik de kleding drogen?

  • Droog de kleding aan de lucht, dus aan de waslijn of op het droogrek
  • Gebruik geen droger. Het product niet uitwringen.
  • Droog het product niet in direct zonlicht, in een oven, magnetron of op de kachel.

Mag ik de kleding met de hand wassen?

Wassen met de hand wordt niet geadviseerd, omdat het materiaal dan niet afdoende wordt gereinigd. Als toch af en toe met de hand moet worden gewassen, is het belangrijk dat het product daarna zo snel mogelijk weer in de machine wordt gewassen.

Reparatie

Mijn kleding is stuk. Kunnen jullie dit repareren?

Wij kunnen de kleding bij onze leverancier laten repareren, als het origineel Lymed label nog in het product zit. Indien uw product niet meer onder garantie valt, zijn hier kosten aan verbonden.

Mag ik de kleding zelf (laten) repareren?

Indien u kleding zelf repareert of door derden laat repareren vervalt uw recht op garantie of verdere reparatie door Lymed.

Hoeveel kost een reparatie?

Reparaties binnen de garantietermijn zijn kosteloos. U betaalt wel de verzendkosten om de kleding aan ons op te sturen.

De kosten voor reparaties buiten de garantietermijn staan niet vast. De prijs wordt bepaald nadat we de kleding hebben beoordeeld. U stuurt de kleding naar ons op en wij zullen u een inschatting geven van de kosten.

Hoe lang duurt een reparatie?

Houdt rekening met een een reparatietermijn van minimaal drie tot vier weken.

Waar kan ik kleding dat ik wil laten repareren naar opsturen?

U stuurt uw kleding op naar Postbus 85135, 3009MC Rotterdam. Zorg voor voldoende frankering. Vermeld duidelijk uw naam en geboortedatum. Zorg ervoor dat de kleding gewassen en droog is.

Garantie

Hoe lang heb ik garantie?

U heeft 4 maanden garantie op de kleding, als u deze volgens de instructies behandelt en draagt. De garantie alleen geldig op productiefouten en materiaaldefecten.

Lymed garandeert verder dat de aangeven druk(klasse) tenminste 6 maanden behaald wordt.

Ruilen en retourneren

Kan ik mijn maatwerk kleding ruilen of retourneren?

Maatwerk kleding is speciaal voor u gemaakt en kan niet worden geruild of geretourneerd.

Kan ik mijn confectiekleding ruilen of retourneren?

Confectiekleding kan binnen 14 dagen in de originele verpakking worden geretourneerd of geruild. Het product mag zijn gepast, maar niet gedragen of gewassen. Indien er op uw verzoek aanpassingen zijn gedaan aan een confectiekleding, dan wordt het artikel gezien als maatwerk.

Wie betaalt welke kosten bij ruilen of retourneren?

U betaalt de kosten voor het retour sturen. Wij betalen de reinigingskosten.

Hoe werkt ruilen of retourneren?

Neem voordat u kleding naar ons opstuurt altijd contact met ons op. Wij kunnen u dan helpen bij het kiezen van een alternatief product, indien wenselijk. Verder bespreken wij de retourprocedure.